Page 134 - Litt av en tur
P. 134






På hengende håret!

Det var i påska 1955, jeg var 20 år og ganske god på ski. Føret var 

glitrende med 10-15 cm nysnø oppå hard skare. Jeg hadde vært på 

Ånstadblåheia og på vei ned mot Storvannet skulle jeg kjøre forbi 

hytta til Rein-Jensine (nå kalt Hammer-hytta). Jeg var gjennom 

noe småskog og det gikk unna så det suste. Så for å sikre meg mot 

å ramle, satt jeg djupt. Lav knebøy ville jeg kalle det, – i dag heter 

det visst hocke på utforspråket.


Akkurat da jeg suste forbi hytta, mista jeg topplua. Jeg kjente 

at det ikke skyldtes vinden eller lufttrykket, men nærmest som at 

ei usynlig hand reiv hua av hodet. Jeg måtte jo trakke opp for å 

hente den, og da skjønte jeg hva som hadde skjedd:

Det var spent en kraftig streng mellom to trær, som jeg trur ble 

brukt til å tørke skinn på. Og strengen traff akkurat i dusken på 

skilua; du veit ei sånn blå med kvit bord og kvit tufs på toppen, 

gjerne kalt Falkangerlua.

Men altså, hadde jeg vært litt høgre eller stått litt mer oppreist, 

ville jeg neppe vært i stand til å fortelle denne historia .

(Johan Berntsen)

(Sitte i hocke: et uttrykk brukt om å sitte sammenkrøket, med bøyde 

knær og foroverbøyd overkropp. Uttrykket brukes ofte i skisport, sær- 

lig alpint. Uttrykket har ingenting med idretten hockey å gjøre, men 

kommer av tysk hocke – å sitte på huk. [Wikipedia])





holdt På å reke i land

Ei septemberhelg i 1999, under bygginga av hytta, var jeg med 

båten, en 31 fots Viksund, til Guvåghytta og lå for anker utafor 

naustet. På natta ble det sør-vest kuling, og en sabla kasting rundt 

om i køya i båten. Til slutt slapp ankeret, og ankeralarmen på 

ekkoloddet peip idet båten var kommet nesten i fjæra. I stapp- 

mørket ante jeg skumsprøyten fra berget rett bak hekken på 

båten. Gode råd var dyre, hvordan få opp anker og samtidig gå 

båten trygt ut i stappmørket – alene mann? Heldigvis klarte jeg 

ved vekselvis å koble båten til og gå forover noen meter, så åle seg 

fort fram på baugen, ta opp litt tau, så ny tilkobling forover, nye 

meter med tau inn på baugen, å komme ut på dypere vann, hvor 

ankeret ble sluppet på nytt – og man kunne sitte våken resten av 

natta til det lysnet såpass at man kunne gå til tryggere havnefor- 

hold i Guvåg.

(Trond Løkke)

134









   132   133   134   135   136