Page 113 - På hyttetur i Vesterålen
P. 113






onDenne regla kan ikke stamme fra Åne. Han kunne neppe 
lAus iColAisen
norsk, og messa nok helst på sitt samiske morsmål. Men seinere 
Folkeminnesamleren 
Olaus Nicolaisen nev- jegere kan godt ha brukt den.

ner «bjønnskatten» i Artikkelen gjengir et sagn om ei dramatisk bjørnejakt der Åne 

ei av bøkene sine:
holdt på å miste livet. Han og en kamerat gikk opp fra Djupfjor- 

den, der bamsen pleide å gå i hi:
«Før det var skuddpre- 
mie på rovdyr, brukte «De kom frem, fant hiet og forsøkte på alle måter å få ham ut, 

finner som drev bjør- bl.a. med å rulle stein, røyk og rabalder, men til ingen nytte. Åne, 

nejakt å oppkreve 
som måtte være en framifrå fjellmann, og ikke så lite kaldblodig, 
bjørneskatt hos hver 
bestemte seg for å krype inn til bamsen. Kameraten skulle stå 
bosatt mann. Skatten 
klar ute med geværet. Åne remederte fælt der inne, og plutselig 
ble betalt dels in natu- 
ra, dels i mynt.»
kom bamsen ut med brask og bram, og med et brøl ordnet seg 

for angrep. Akkurat da, fortelles det, fikk geværmannen den store 

skjelven, snudde og stakk avgårde. Nu var gode råd, mannsmot og 

hell, dyre for Åne. Men han satte spydskaftet i bakken og tok opp 

kampen da bjørnen braket på i sinne.

Spydet traff sikkert der det skulle, men dyret var i største laget, 

og lang i labben, så det nådde å sette klørne i nakken på Åne og 

dro det hele fremover. Men tross denne skamfering, endte det med 

bjørnens bane tilslutt. Men Åne ble merket for livet av kampen, 

bl.a. skulle det ha kommet en stor hudfold i pannen som ikke lot 

seg rette, etter at det andre var bortskåret, og han hadde senere et 

fælslig oppsyn, fortelles det.”

Historia kan faktisk være sann. Seinere på 1800-tallet dreiv 

Peder Andreas Pedersen fra Djupfjorden bjørnejakt i samme områ- 

det. Han blei født i Fiskfjorden i 1831, tjue år etter at Åne døde. 

Fortellingene om Åne var altså ganske ferske i hans barndom, og 

det var trolig han som brakte dem videre til etterslekta.

Begge foreldrene til Peder var samer, og det er tydelig at han 

kjente tradisjonene knytta til bjørnejakta. Artikkelen i Hofdasegl 

forteller hva som skjedde etter at Peder hadde felt en bjørn i Blok- 

kenmarka:

«Folk ble hentet fra bygda og bamsen båret ned, flådd, og steik 

delt ut etter andel i hjelp og transport. Men beinene ble tatt godt 

vare på, samlet opp, rodd ut til Kleksøya og lagt i en lite tilkom- 

melig bergkløft. De eldste kan ennu huske å ha sett restene av 

disse derute. Det var således ingen som ennu tok risken å bryte 

’reglementet’.»







109
Snytindhytta 








   111   112   113   114   115