Page 24 - Sommeravisa 2022
P. 24

24 SOMMERAVISA
Torsdag 16. juni 2022 Bladet Vesterålen
    KONTOR-BESØK: Bjørnar Hansen på det gamle kontoret til Skjalg Halmøy på Tinden, i
forbindelse med en tur i 2020.
FOTO: Judith Hansen
Fem fiskevær –
FOTO: Svein Arne Nilsen
   Sommer på Sollund Gård
- Et gårdsparadis i Vesterålen -
Sollund Gård er en besøksgård i Øksnes, med egen kafé og husdyr- park. Hos oss slapper du av med en god kopp kaffe i vår stemnings- fulle gårdskafé, og møter ulike vanlige og uvanlige gårdsdyr. For bar- na har vi et stort uteområde med håndlagde, unike lekeapparater og mange morsomme gårdsaktiviteter.
HOS OSS FINNER DU:
Gårdskafé m/hjemmelaget mat - Gårdsrebus for store/små Husdyrpark m/mange ulike dyr - Bord minigolf Kjøring m/hest og vogn, og mye mer!
Du er hjertelig velkommen!
Finn ut mer på vår nettside: www.sollundgard.com
       SKIPNES OG TINDEN: Disse to stedene er på samme øy, og det er mulig å gå imellom dem om du har ti
Konseptet «Fem Fiskevær» skal trekke turister rundt i hele Øksnes i som- mer. Det gir blant andre Asle Sørdahl store forhåpninger.
Håvard Skogly Mækelæ
havard@blv.no
Stine Frivåg styrer pro- sjektet fra Visit Vesterål- ens side. Hun forteller at Fem Fiskevær-prosjektet har pågått en stund – men denne sommeren er en slags pilot-sommer. Forprosjektet er over, og det de kaller en egen lan- dingsside er lansert – en nettside hos Visit Vester- ålen.
– Den skal markedsføre alle aktørene som er med på Fem Fiskevær. Den de- finerer rundreisa mellom
de fem fiskeværene: Hvor de er, litt historikk, hvilke opplevelser som finnes på hvert fiskevær, og hvordan man kommer seg imellom dem, sier Fri- våg.
De fem fiskeværene er Tinden, Skipnes, Myre, Nyksund og Stø. QR-ko- der skal være lagt ut på hvert sted. Peker man mobilkameraet mot ko- den, skal den føre til den ovennevnte nettsiden.
Fortelle historiene
Fem Fiskevær handler ikke bare om å markeds- føre tilbudene som er der. Prosjektet skal også ar- beide med å utvikle selve opplevelsene rundt om og lage pakker, igjennom kursing og møter bedrif- tene imellom.
– Vi jobber med med- lemsbedrifter om å sørge for at de har en salgbar opplevelse, både for turis- ter og for lokalbefolknin- gen–formegogdeg.Vi jobber også med å utvikle hvor vi vil styre trafik- ken, hvordan vi vil at tu-
ristene skal dra imellom stedene. Vi skal føle oss trygge på at alle løfter i samme retning, sier Fri- våg.
Så handler det om å gi de ansatte i bedriftene en god kunnskap som de kan formidle til gjestene, ifølge Frivåg.
– Når man kommer til et av stedene, skal man for eksempel kunne spør- re en kelner på restaurant eller hotellarbeider om de fem fiskeværene, og de skal kunne fortelle histo- riene.
Tinden
Det er midt i blinken for mannskapet på Tinden handelssted. Dette aver- terer seg som det eldste av de fem fiskeværene, og har brukt de siste årene på en stor oppussing av gamle handelsbygg og rorbuer. Da er historien hele poenget.
– Vi har 450 år historie her, og det er kulturturis- tene som kommer hit – de som reiser for å få inn- blikk i alt det som er basis
  d
e


































































   22   23   24   25   26