Page 7 - NorLense
P. 7
Denne gjengen er våkne og ler godt på overfarten mot jobb. Jann-Inge Jensen (t.v), Roy Arne Nilsen og Håvard Østberg Hansen er klar for en ny dag på jobb hos NorLense.
Den trofaste pendlergjengen tar fergeturen med et smil.
– Jeg har pendlet med ferga i 7 år, fortel- ler Asbjørn Klaussen. Vi bruker ikke spesi- elt lang tid til jobb. Det går rundt 45 minut- ter fra vi drar hjemmefra til vi er på jobb. Det er ubetydelig i forhold til mange andre rundt om. I tillegg så er det rolig og frede- lig på førsteturen over, og de som vil, kan slumre i fred den halvtimen overfarten tar. Det eneste negative med det hele er at man har et fast tidspunkt å forholde seg til. Fer- ga går 06.20, enten jeg er der eller ikke. Det har heldigvis ikke skjedd at jeg har kommet for sent, forteller han.
Treningsøkt både før og etter jobb. Klaussen forteller at han ser på transportetappen til og fra jobb som en treningsøkt.
– Jeg sykler året rundt, og legger til at det merkes godt på kondisen. De andre har forlengst gitt opp å holde tempoet, ler han.
Man kler seg etter været og utstyrer syk- kelen etter årstidene. Det verste er når ferga innstilles når man er på jobb. Da blir det i lengste laget å sykle rundt. I slike tilfeller er heldigvis arbeidsgiveren fleksibel og lar oss låne en bil. Det tar i underkant av to timer å kjøre rundt til Melbu via Lofast.
Trøtt om morgenen. Klaussen forteller latter- mildt at han ikke er spesielt våken på mor- genkvisten.
– En tidlig vårmorgen med godt vær og lav sol, var jeg som vanlig i høyt tempo på tur på til ferga og jobb. Jeg syklet på gam- mel vane og var akkurat på tur ombord i ferga da det smalt. Jeg fattet lite om hva som skjedde, men etter litt så jeg det hele. Fergemannskapet hadde forsovet seg, og bommen lå nede. Det så ikke jeg i lav sol og ikke helt våken. Dermed ble det bom stopp – bokstavelig talt, avslutter han med en ru- vende latter.
De sover ikke,
de ligger kun på lading.
I underkant av tjue arbeidere pendler daglig med ferga til jobb hos NorLense.
7
Den lille halvtimen overfarten tar kan brukes til lading før arbeidsdagen starter for fullt. Fra venstre Mirela Al Kasissy, Milja Antonsen, Ann-Kristin Vinje og Tove Eidissen.