Page 21 - NorLense
P. 21

Markedssjef Trond Helge Hansen i NorLense er barnebarn av NorLenses gründer Torstein Hansen. Han har siden 2003 vært ansatt i NorLenses markedsavdeling, og har vært med på at markedet for oljevernutstyr har blitt snudd helt om. – Da jeg startet var 80% av markedet i Norge og
20% i utlandet. Nå er det helt omvendt, sier han.
Et marked i en hel verden
Markedssjef Trond Helge Hansen har hele verden som arbeidsplass. Foto: Jane W.
– Vi ser nå at markedet har snudd helt om i løpet av de siste ti år. Dette gjelder ikke bare oss. Flere andre maritime bransjen som for eksempel design og verftsindustien på vestlandet har opplevd ak- kurat det samme. Vi opplevde det slik at det norske markedet var
mettet, og da sto resten av verden for tur. Det har vi lyktes med og vi er i dag en av de fremste leverandører i verden på offshore oljevern- utstyr og tjenester.
En fantastisk reise. – Jeg tror ikke mange her hjemme riktig forstår hvor- og hvordan vi opererer. Vi jobber aktivt rundt i hele verden. Vi har blant annet et selskap i Australia. Vi er ofte der nede og jobber derfra mot markeder i Australia og på New Zealand. Vi jobber også mot flere land i Asia og det største markedet er Americas. Vi har opparbeidet oss et stort nettverk rundt om i verden som vi er i daglig kontakt med. Dette arbeidet følges opp av NorLenses markedsavde- ling ,samt NorLense Beredskap.
Kort beslutninsgvei. NorLense er en relativt liten organisasjon. Dette gjør at beslutningsveiene er korte. Fra vi vurderer en sak til den er satt ut i handling skjer ofte på dagen. Det gir oss en stor fordel. Han- sen trekker også frem NorLenses positive eiere som er villig til å satse midler til Forskning og Utvikling (FoU). Dette gjør at vi kan utvikle våre produkter som igjen gjør at vi hele tiden kan være i for- kant opp mot våre konkurrenter. Det gjelder både for oljevern og for våre teltprodukter. Utfordringen ved å hele tiden være i forkant med nye innovasjoner, er at man kan bli offer for kopiering. Dette har vi dessverre sett flere eksempler på.
Krevende marked. Det blir stilt strengere krav fra kunder om doku- mentasjon Det å være en kvalifisert som bedrift og også med pro- dukter, er svært viktig.
– Det er ofte vi må leie inn kompetanse fra Det Norske Veritas Ger- manischer Lloyd (DNV GL) hit, for å verifisere de produktene og tje- nester vi utvikler. Slik markedet er i dag, kreves det en grundig og kvalifisert dokumentasjon av hvert produkt og hver tjeneste vi leve- rer. Det er en krevende, men spennende bransje å jobbe i. Jeg trives og har ikke hatt en eneste kjedelig dag på jobb, avslutter Hansen.
2014 – Tråler opp oljesøl
Tråler opp oljesøl
«SERVER»-FORLISET
Foto: NorLense.
Forliset skjedde 12. januar 2007, klokken 18.25, da den kypriotisk-registrerte laste- båten MS «Server» med 585 tonn bunkersolje og 72 tonn diesel ombord grunnstøtte ved Hellisøy fyr i Fedje kommune. Det var full storm og 8 meter bølgehøyde i området da grunnstøtingen skjedde. Rundt klokken 21 ble mannskapet på 25 berget uskadd i land av et Sea King-helikopter fra Luftforsvarets 330 skvadron. Rundt klokken 23 brakk skipet i to. Michal Reinholdtsen og Kjartan Gustavsen fra NorLense ble tilkalt og jobbet hektisk over flere uker for å bistå i opprydningsarbeidet med oljelenser og materiell. Det er to slitne karer vi ser på bildet, med deler av havaristen i bakgrunnen.
6 Nyheter Bladet Vesterålen Ons 10. desember 2014
HADSEL: Nå trenger ikke oljelensa bare å ligge og vente på oljesøl som kom- mer flytende. Norlenses nye oljetrål går heller til angrep på elendigheta. – Den største nyvinningen siden 1992, sier Norlen- ses Terje Olav Hansen.
TOR JOHANNES JENSEN torjo@blv.no
Etter to år med testing er olje- trålen klar for lansering, og iføl- ge ei pressemelding fra Norlen- se selv setter den nyutviklede oljetrålen ny standard for ef- fektivt oljevern. Det internasjo- nale markedet er allerede kom- met med gode tilbakemelding- er.
Systemet samler, konsentrer og lagrer olje i én operasjon, kan betjenes av ett fartøy og en person.
Et kvarter
Den kan ifølge flere tester set- tes på sjøen og være operativ på mindre enn ti minutter.
Da Kystverket testet oljetrå- len utstyrt med integrert skim- merpumpe) under realistiske forhold, gikk det 17 minutter fra fylling av luft startet og til trålen var i formasjon, pumpa var aktivisert og veske ble pum- pet ombord.
– Tid er naturligvis en kritisk faktor for å få kontroll over ut- slipp. Vel så viktig er hensynet til HMS for operatøren av syste- met. Dårlig vær, høy sjø og stress er faktorer som bidrar til farlige situasjoner. Enkel og rask utsetting med færrest mu- lig involverte øker sikkerheten for personellet under krevende forhold, sier Terje Olav Han- sen.
«Best result ever»
Da systemet ble testet i Omseth test tank i USA fikk det stem- plet «Best result ever for a fast current system». Kapasiteten er verifisert av DNV GL og er også utprøvd av Kystverket og Kystvakta med svært gode tilbakemeldinger.
– Oljetrålen er vår største nyvinning siden 1992, sier ad- ministrerende direktør Terje Olav Hansen i Norlense.
Mens vanlige lenser funge- rer i strømhastighet opptil en knop, takler oljetrålen en effek- tiv strømhastighet på fire-fem knop, og den er designet for å samle opp et vidt spekter av olje-emulsjoner spredd over større arealer, opplyser Norlen- se.
Høvler opp olja
Trålen fungerer som en høvel på vannoverflaten, og leder det øverste laget med vann og olje opp i en oppsamlingsenhet. I den amerikanske testtanken samlet den opp 92 prosent av oljen under gunstige forhold, og fikk i gjennomsnitt med seg 82,2 prosent av oljen. Med lav innblanding av vann blir også behovet for lagring redusert.
Det skjer uten bruk av skim- mer, noe som ifølge pressemel- dingen fra Norlense forenkler arbeidsprosessen, reduserer kostnadene og eliminerer muli- ge feilkilder.
Samler over 90 prosent
– Det enkle er ofte det beste, mener FoU-leder Hugo Svend- sen hos Norlense. Han slår fast at systemet med passiv separa- sjon presterer langt bedre enn en tradisjonell overløpsskim- mer ved håndtering av tykk olje.
I en test klarte oljetrålen å samle olje som var så tykk som
Terje Olav Hansen hos Norlen- se mener den nylanserte olje- trålen er bedriftens største ny- vinning på over 20 år. (arkiv- foto)
smør – med viskositet rundt 50.000 centistokes (cSt).
– Med konvensjonelt utstyr vil oppsamling av så tykk olje by på store utfordringer. Med oljetrålen har vi lyktes med å skape et fleksibelt system som takler svært variable forhold, sier Svendsen.
Enkel
Den kan betjenes med ett fart- øy, er lagret på trommel og har automatisk luftfylling via ett punkt. Før utsetting trykkset- tes systemet med luft, så den kan håndteres enkelt av én per- son og settes rett ut i sjøen i en sammenhengende operasjon. Et drivanker sørger for at trå- len dras ut i sjøen.
Flytende oljelager
Oljen som samles opp av trålen ender i en lagringsenhet som
Dette er ikke ei vanlig oljelense. Den tråler opp oljesølet.
(Foto: Norlense)
kan kobles av når den er full og erstattes med en ny. Operasjo- nen kan deretter fortsette. Lag- ringsenheten som er full lukkes automatisk og flyter i sjøen i påvente av å bli tauet til land el- ler bli tømt av et lagerskip.
Lagringsenheten er utstyrt
med en kundetilpasset kobling som gjør det mulig å pumpe ol- jen over til tank på eget eller eksternt fartøy.
Innovativ
Leder ved DNV GL's avdeling i Harstad, Stein Thorbjørnsen, vil ikke kommentere de kon- krete testresultatene, men gle- der seg over det sterke fagmil- jøet som er bygd opp på Fis- kebøl i Vesterålen.
– NorLense er en innovativ bedrift og har vært blant de le- dende leverandørene av offsho- re-lenser i flere tiår. Det spen- nende å være vitne til nyska- pingen som nå skjer, sier han, ifølge pressemeldingen fra Nor- lense.
Kinderegg
Markedsdirektør Trond Helge Hansen hos Norlense ser fram til å jobbe med den nye oljetrå- len.
– Dette er et kinderegg innen oljevern, med svært mange bruksområder, mener mar- kedsdirektøren.
Han ser bedriftens beliggen- het i hjertet av Vesterålen og Lofoten som et stort pluss.
– Sentral beliggenhet og nærhet til urbane strøk kan være en fordel. I Norlense har vi derimot innsett at vi har per- fekte testforhold rett utenfor kontorvinduene. Vi har det gøy på jobb – der kysten, skjærgår- den og klimakreftene utgjør vår kreative lekegrind. Vi er der vi skal være, sier markedsdirek- tøren.
21
Historien om NorLense


































































































   19   20   21   22   23