Page 8 - XL-BYGG-avisa
P. 8
8 XL-BYGG ÅPNINGSFEST
Med sin fagkunnskap og lange erfaring var interiørarkitekt og retaildesigner Vibecke Caspari Nord i Mestergruppen et selvskrevent valg når den nye XL-BYGG- butikken på Sortland skulle utformes. Hun har bidratt til et godt butikkmiljø
og praktiske løsninger, både når det gjelder innredning, interiør og utstillinger.
Å kunne se og føle produktene gjør at man lettere tar riktig valg
Vibecke er utdannet interiørarkitekt i Fredriksberg i Danmark, og har 18 års erfaring innen butikkdesign. Vi tok en prat med henne om Sortlands nyeste byggevarebutikk, hva som er viktig å tenke på når en ny butikk skal designes og hvordan de fysiske butikkene skal kunne konkurrere med en stadig voksende e-handel.
Design av XL-BYGG Sortland
- Når en kunde står i døren ønsker jeg at de skal se mest mulig av butik- ken og forstå gangen i den umiddelbart. Ved bruk av tydelige gangsoner og gode blikkfang, eller fokale punkter som vi sier på fagspråket, har man et godt utgangspunkt. Like viktig er det at butikken har god universell utforming og sørger for at alle trives. Det skal være et inspirerende bu- tikkmiljø, både for kundene og de ansatte, sier Vibecke.
- Produktene skal stilles ut på en måte som gjør at kundene kan «se det for seg» i sitt eget hjem. Det er viktig å lage gode miljøutstillinger, kombinere ulike farger- og materialer i en spennende miks som kanskje kan være litt overraskende og fungere som blikkfang. I tillegg er det viktig at varegruppene henger sammen slik at kundene enkelt finner frem.
Norge på oppussingstoppen
For å kunne ta opp konkurransen med e-handelen mener Vibecke de fy- siske butikkene må følge med i tiden, være endringsvillige og ikke minst flinke til å lage gode utstillinger som med enkle grep kan justeres.
- Ingen pusser opp oftere enn oss nordmenn. Nedover i Europa lever folk mer ute, det er varmere og lysere og man møter gjerne venner og familie ute. Her i Norge er vi derimot mye hjemme, og vi er glad i å ha
venner og familie på besøk. Ordet «koselig» er vel det norskeste av alt, og vi pusser opp ofte for å gjøre det koselig for oss selv og de rundt oss. De butikkene som er flinke til å tilby kundene inspirasjon, gode løsninger, nyheter, bruker butikken til kundearrangementer, foredrag, inspirasjons- kvelder og kan tilby produkter ferdig montert vil stå igjen som vinnere mener hun.
De fysiske butikkene gjør det enklere å ta riktige valg
I tillegg kan de fysiske butikkene tilby en trygghet for kundene som nett- butikkene ikke kan. Det å kunne ta på produktene, kjenne forskjellen i struktur og overflate, sammenligne produktene mot hverandre og prø- veåpne dører og vinduer gir en god opplevelse.
- Det er ikke enkelt å se kvalitetsforskjeller på nett, men å kunne se og føle produktene i levende livet gjør det enklere for kundene å ta riktig valg, sier Vibecke.
Godt samarbeid med teamet på Sortland
- Når jeg designer en ny butikk er det i tett samarbeid med de lokale dri- verne, i dette tilfelle Inge og Harald. De kjenner sitt marked best, og sitter derfor på kunnskap som er svært nyttig for meg som designer.
Teamet på Sortland har jeg også jobbet med ved flere tidligere anlednin- ger, og det har vært en superfin reise. De er engasjerte og kommer med innspill og ønsker basert på sin hverdag, så hender det ofte at jeg spiller tilbake noe de ikke selv har tenkt på. På den måten får man en god disku- sjon og de beste løsningene.