Page 2 - NorLense
P. 2

2
FORORD Terje Olav Hansen
NORLENSE 40 ÅR
Terje Olav Hansen. Foto: Bjørn Eide.
NorLense-eventyret startet egentlig høsten 1973, da jeg gikk på Yr- kesskolen på Melbu. Jeg fikk beskjed av min far å ta med tegnebret- tet heim ei helg, han hadde en idé om å utvikle en ny type offsho- relense som jeg skulle tegne for han. Jeg satt ved kjøkkenbordet, og han sto bak meg og forklarte hva jeg skulle tegne. Tegning med beskrivelse ble sendt inn til patentkontoret, og det ble senere søkt om patent. 5 år senere ble patentet innvilget på en ny type offshore- lense basert på Ringnotprinsippet.
I 1975 ble virksomheten formelt etablert som et aksjeselskap med lokale eiere.
Så kom Bravo-utblåsningen i 1977, og etter dette ble det bestemt å stille strenge krav til oljevern- beredskapen, både langs norske- kysten og offshoreberedskapen i Nordsjøen. Det ble kjørt et test- program i regi av myndighetene og oljeindustrien. I 1978 vant bedriften en større kontrakt til Statens forurensningstilsyn i kon- kurranse med en norsk og utenlandsk leverandør, en ordre på to- talt 17 millioner kroner.
Denne offentlige satsingen har gjort Norge verdensledende innen offshore oljevern, noe som har resultert i at flere land som driver med offshore oljeutvinning, har bygd opp en beredskap etter den «norske modell», hvor NorLense har sittet i «førersetet» de siste 10 årene. Dette har gitt NorLense en betydelig vekst, i tillegg til at salg av egenutviklede telt kom for fullt fra 2005.
Det er mange grunner til at vi har lyktes, men den viktigste grun- nen er de som jobber og har jobbet i NorLense opp gjennom årene. På Fiskebøl har vi bestandig vært dyktige på å utvikle nye produk- ter, og produsere dette etter et omfattende testprogram. I 2005 tok NorLense en viktig beslutning. Vi bestemte oss for å få full kontroll på fire områder i verdikjeden:
Forskning og utvikling, FoU - ble videreutviklet og satt i et bedre system med nødvendige ressurser.
Produksjon – etablering av Fiskebølvika Næringspark med nye produksjonslokaler ferdigstilt i 2007.
Salg- og markedsutvikling – etablering av egen salg- og mar- kedsavdeling i 2005.
Opplæring, beredskap og kompetanse – etablering av eget sel- skap som har fokus på dette området.
NorLense har i årenes løp hatt viktige samarbeidspartnere på de ulike områder, både lokalt, nasjonalt og internasjonalt, som har bi- dratt til selskapets utvikling. Det er ikke enkelt å rekruttere dyktige fagfolk til distriktene, og når vi ikke har lykkes med det, så har vi hatt evnen til å løfte blikket mot nasjonale og internasjonale fagmil- jø for å få hjelp på de ulike områder for å utvikle bedriften videre.
Virksomheten ble etablert i 1975 med bakgrunn i 40 års erfaring fra fiskerinæringen, og lever i dag av produkter til et beredskaps- marked innenfor oljevern, forsvar og nødhjelp. Etterspørselen av produktene reguleres gjerne gjennom hendelser innenfor de uli- ke markedsområder, samt oljepris og verdensøkonomi. De siste to årene har bedriften satset mot oppdrettsmarkedet, og ser på nye muligheter innenfor andre produkter og marked som er komple- mentær med den teknologi og kompetanse bedriften har utviklet gjennom 40 år.
Med ønske om nye 40 gode år til ansatte, venner av NorLense og alle dere andre som bidrar til en positiv utvikling av virksomheten i Fiskebølvika.
Terje Olav Hansen
Ansvarlig utgiver:
Tekst:
Redaksjon: Administrasjon/annonser: Layout/idé:
NorLense
Bjørn Eide
Tonje Ulriksen, Tove Eidissen Bladet Vesterålen Reklamebyrået mål og mening K. Nordahls Trykkeri AS
Bjørn Eide
Trykk:
Forsidefoto:
Alle faksimiler hentet fra Bladet Vesterålen.
Foto: Bjørn Eide.


































































































   1   2   3   4   5