Page 171 - På hyttetur i Vesterålen
P. 171







Ikke tvil om at «offerstei- 
nene» på Bogheia blir nøye 

studert denne dagen en 

gang på 1950-tallet. Vi ser 
her en del av de som var 

på fjellet og kjøpte rein- 
kjøtt den gangen. Mannen 

med hatt er lærer Erling 

Johansen og gutten i topp- 
lue er Gudmunn Arnesen. 

Damen i forgrunnen antas 
å være avdøde Rebekka 

Aurli, som en vet var på 

fjellet denne dagen. Man- 
nen som sitter på huk ved 

steinen må være Ol’ Nilsa, 
som kanskje leter etter 

mulige «offer-rester» nede i 

grunnen.
(Foto: Aud Kristoffersen)

















Nilsa, som hadde salg ved Langvatnet. Det ble da snakk om disse 

steinene. Alle tilstedeværende gikk da sammen med Ol’ Nilsa for 

å ta fenomenet nærmere i beskuelse. Ettersom plasseringen er på 

høyeste punkt på stien like i nærheten av der Anfeltbua er i dag, 

styrket det teorien om at dette kunne være forbundet med en eller 

annen kultseremoni i svunne tider. Aud Kristoffersen fra Melbu, 

som den gangen var med på handleturen, minnes at Ol’ Nilsa ikke 

bidro med noen opplysninger som kunne gi en forklaring.

I juni 2006 ble området befart av arkeolog Arne Håkon Tho- 

massen og konsulent Nils Ante Eira fra Sametingets kulturvern- 

avdeling, sammen med kjentmann Harry Arnesen og Vesterålen 

Turlags representant Willy Vestå. I sin rapport fra befaringa skriver 

arkeolog Arne Håkon Thomassen at strukturen, eller rettere sagt 

de oppstilte steinene, med all sannsynlighet er eldre enn 100 år. 

Han viser til at lignende strukturer med oppreiste steiner er kjent 

fra litteratur som omhandler samiske offersteder. En opprettstå- 

ende stein blir ofte oppfattet som guddommens oppholdssted, og 

ofringen foregår foran steinen, gjerne ved blodstenking eller annen 167
Ingemannhytta 
frambringelse av deler av dyr, fugler eller fisk.







   169   170   171   172   173