Page 143 - På hyttetur i Vesterålen
P. 143






årene etter gjorde hurtigruten sommerstid sin obligatoriske sving d/
yR båtleie
innom Trollfjorden både på nord- og sørgående seiling, dette til 
billig vin 
stor begeistring for alle passasjerene.
Reisebeskrivelse om 
Ei egen turistrute i vårt distrikt ble opprettet allerede i 1895. Trollfjorden av den sia- 

Denne gikk fra Svolvær, via Digermulen, Trollfjorden, Andenes, mesiske kronprinsen fin- 

Tromsø og til Lyngenfjorden. Vesteraalskes første turistrute ble i nes i ei bok utgitt på 

begynnelsen underholdt med det lille lokalruteskipet D/S «Had- norsk for noen år siden. 

sel».
I gamle reisehåndbøker 
står det at man kan leie 

Med åpningen av Ofotbanen til Narvik i 1902 ble det åpnet båt i Digermulen for 30 

en ny innfallsport for turiststrømmen fra utlandet, og Vesteraal- kroner pr. dag. Visstnok 

ske utnyttet snart også denne muligheten. I korrespondanse med meget dyrt da det i den 

Lapplandsekspressen ble det i 1904 satt i gang en turistrute til samme reisehåndboka 

Nordkapp. Året etter ei rute til Bodø og Finneid, og dessuten ruter anbefaltes Normanns 
hotell i Digermulen som 
til Lofoten og Vesterålen.
et av de beste i Lofoten, 

D/S «Andenæs»
med pris for middag 

med vin for kun kr 2,–.
I 1907 fikk så Nordkappruten utgangspunkt i Trondheim, og 

det store kombinerte gods, post og passasjerskipet D/S ”Ande- 

næs”, bygget ved Fredriksstad mek. verksted i 1903, satt inn som 

Vesteraalskes fornemste turistskip. Hvert år under vårpussen gjen- 

nomgikk skipet en stor forvandling for å presentere seg best mulig 

i turistfarten.

Passasjerbekvemmelighetene ble betraktelig utvidet, og når det 

hvitmalte skipet stevnet nordover leia med et broget selskap av 

utlendinger ombord, var det mange som hadde vanskeligheter med 

å kjenne igjen vinterens lastedrager med tønner og høyballer på 

dekk. Turistruten med D/S «Andenæs» ble populær. Skipet seilte 

i den sommerlige Nordkappruten til 1913, og var også flere turer 

til Svalbard.

Det var som regel på sør tilbake til Trondheim at skipet la 

turen innom den berømte Trollfjorden. Inne i fjorden ankret ski- 

pet gjerne opp, og turistene ble ved hjelp av skipsbåtene landsatt 

i fjæra. Derfra vandret de så på stien ved elva og opp til enden av 

det mektige Trollfjordvatnet.

Etter krigen ble Raftsundet ei reiselivsmessig bakevje fordi Turister ved Trollfjordvat- 

etterkrigsturismen var basert på bil. Først på slutten av 1990-tallet net først på 1900-tallet. 
(Bilde utlånt av Hugo 
med byggingen av Lofast og Raftsundbrua er turismen kommet i 
Svendsen, Digermulen)
siget igjen.







139
Trollfjordhytta 








   141   142   143   144   145