Page 143 - På hyttetur i Vesterålen
P. 143
årene etter gjorde hurtigruten sommerstid sin obligatoriske sving d/
yR båtleie
innom Trollfjorden både på nord- og sørgående seiling, dette til
billig vin
stor begeistring for alle passasjerene.
Reisebeskrivelse om
Ei egen turistrute i vårt distrikt ble opprettet allerede i 1895. Trollfjorden av den sia-
Denne gikk fra Svolvær, via Digermulen, Trollfjorden, Andenes, mesiske kronprinsen fin-
Tromsø og til Lyngenfjorden. Vesteraalskes første turistrute ble i nes i ei bok utgitt på
begynnelsen underholdt med det lille lokalruteskipet D/S «Had- norsk for noen år siden.
sel».
I gamle reisehåndbøker
står det at man kan leie
Med åpningen av Ofotbanen til Narvik i 1902 ble det åpnet båt i Digermulen for 30
en ny innfallsport for turiststrømmen fra utlandet, og Vesteraal- kroner pr. dag. Visstnok
ske utnyttet snart også denne muligheten. I korrespondanse med meget dyrt da det i den
Lapplandsekspressen ble det i 1904 satt i gang en turistrute til samme reisehåndboka
Nordkapp. Året etter ei rute til Bodø og Finneid, og dessuten ruter anbefaltes Normanns
hotell i Digermulen som
til Lofoten og Vesterålen.
et av de beste i Lofoten,
D/S «Andenæs»
med pris for middag
med vin for kun kr 2,–.
I 1907 fikk så Nordkappruten utgangspunkt i Trondheim, og
det store kombinerte gods, post og passasjerskipet D/S ”Ande-
næs”, bygget ved Fredriksstad mek. verksted i 1903, satt inn som
Vesteraalskes fornemste turistskip. Hvert år under vårpussen gjen-
nomgikk skipet en stor forvandling for å presentere seg best mulig
i turistfarten.
Passasjerbekvemmelighetene ble betraktelig utvidet, og når det
hvitmalte skipet stevnet nordover leia med et broget selskap av
utlendinger ombord, var det mange som hadde vanskeligheter med
å kjenne igjen vinterens lastedrager med tønner og høyballer på
dekk. Turistruten med D/S «Andenæs» ble populær. Skipet seilte
i den sommerlige Nordkappruten til 1913, og var også flere turer
til Svalbard.
Det var som regel på sør tilbake til Trondheim at skipet la
turen innom den berømte Trollfjorden. Inne i fjorden ankret ski-
pet gjerne opp, og turistene ble ved hjelp av skipsbåtene landsatt
i fjæra. Derfra vandret de så på stien ved elva og opp til enden av
det mektige Trollfjordvatnet.
Etter krigen ble Raftsundet ei reiselivsmessig bakevje fordi Turister ved Trollfjordvat-
etterkrigsturismen var basert på bil. Først på slutten av 1990-tallet net først på 1900-tallet.
(Bilde utlånt av Hugo
med byggingen av Lofast og Raftsundbrua er turismen kommet i
Svendsen, Digermulen)
siget igjen.
139
Trollfjordhytta