Page 135 - På hyttetur i Vesterålen
P. 135






det vi mangler av iver kan vi få av de to. Turfølget når Trollfjord- 

Whytta og vandrer videre innover langs nordsiden av Isvatnet. Til 
ALLENTINDEN
høyre og nordover går turen ut til Sløverfjorden. Vi fortsetter langs 
I mars 1987 styrtet 
et amerikansk vannkanten og når den bratte dalen som ligger på nordsiden av 

militærfly av typen Isvasstinden. Her er det ikke lenger antydning til sti eller tråkk av 

A 10 like under noe slag, og man må lese terrenget på godt gammelt vis for å finne 

toppen av Isvass- den beste ruta.

tinden. Flyet ble 
fullstendig knust, 
Som en saueflokk
og piloten – Robert 

D. Wallen – Opp blir det i sikksakk som en liten saueflokk helt til vi når den 

omkom. En av teo- lille snøbreen som ennå klorer seg fast opp mot kanten av skaret. 

riene om årsaken Det er juli og snøen er hard og kompakt, og heller ikke brattere 

til styrten er at det enn at vi klarer oss uten tau og stegjern.
har oppstått brann 
På vei inn fra Trollfjordhytta har det skyet over, og på vei opp 
i oksygenanlegget 
lia blir det mørkere og mørkere. Vi når skaret øverst og stirrer inn 
ombord, og at pilo- 
i en bly-sort vegg som kommer imot oss på den andre siden av 
ten svimte av. Det 
Higravtinden og breen som heter Blåskavlen. Disse skyene inne- 
meste av det som 
var mulig å finne holder noen tonn med vann, og da vi ser at det blinker et sted 

av vrakdeler ble lenger vest på Austvågøya skjønner vi at det er tordenvær i vente.

hentet ut i august Det er aldri bra å være høyt oppe i fjellet i tordenvær, og vi er 

samme år. Red- nesten 1000 meter over havet, omtrent så høyt som man kommer 

ningsmannskapene i dette området. Nå er det bare én ting som gjelder – å komme seg 
som bisto etter 
ned, langt ned, for å komme seg lengst mulig bort fra fjellrygger 
ulykken ba om at 
og topper.
fjellet fikk navn 
Det blir en kort diskusjon om vi skal tilbake til Trollfjordhytta 
etter piloten. (Fra 
eller fortsette til Laupstad. Turen ned til Trollfjordhytta kan ta 
«På tur i Lofoten», 
tre kvarter eller mindre. Vi vet at vi trenger atskillig mer tid for å 
Lofoten Turlag 
2006)
komme oss ned til breen under oss, krysse den og så komme oss 

opp på ryggen som leder over Lilandsdalen og ned til Laupstad. 

To timer kanskje, før vi er sikkerhet den veien. Vi hører det før- 

ste braket av tordenværet som ser ut til å vokse i styrke ute over 

Austnesfjorden.

– Hva om vi tar raskeste vei ned til Higravfjorden, i retning 

Budalen?

Vi er ikke sikre på veien ned den bratte dalen, men finner ut 

at dette er den raskeste vei ned, og at dessuten kan vi gå ut langs 

fjorden og bli hentet.



Lyn og torden

Det blygrå skydekket glir sakte inn over oss, og i all hast tar vi på 

stegjern og finner fram tau. Første stykkket nedover er det brat- 

tere enn vi har ventet. Hadde det bare vært oss to voksne så hadde 131
Trollfjordhytta 
vi tatt beina på nakken bokstavelig talt, og løpt ned så fort som







   133   134   135   136   137