Page 124 - På hyttetur i Vesterålen
P. 124
Slik ble Trollfjordhytta til
Moelvenbrakka fra 1993 Rundt 1990 fikk Vesterålen Turlag et tilbud fra Hadsel kommu-
ved Isvatnet var verken nale kraftverk (HKK) om å overta anleggsbrakka ved Isvatnet fra
vakker eller hensiktsmessig.
1950-tallet. Mangeårig sekretær i turlaget og tidligere everksjef i
Sommeren 1994 fikk
brakka saltak og tilbygg HKK, Rolv Larssen var en viktig bidragsyter til at dette tilbudet
med ekstra soverom, lager ble en realitet. Alternativt kunne Vesterålen Turlag få ei ubrukt
og toalett.
moelvenbrakke fra 1987 som stod lagret i Andvågan noen kilo-
(Foto: Trond Løkke)
meter sør for Stokmarknes. Opprinnelig skulle denne flys på
Trollfjordfjellet i forbindelse med renoveringa av høyspentlinja på
slutten av 1980-tallet, men dit kom den aldri.
Hele saka ble liggende i bero inntil Vesterålen Turlag i 1992 tok
initiativ til å følge opp tilbudet fra HKK. Gjennom en felles befa-
ring av HKK og Vesterålen Turlag ble det klart at gammelhytta var
i for dårlig stand til å kunne benyttes. Dels var den hardt angrepet
av råte og mugg, og dels var den plassert slik at den forsvant under
snøen om vinteren. Konklusjonen ble å takke ja til moelvenbrakka
fra 1987, og få denne fløyet til fjells.
Sommeren 1992 ble det etter råd fra HKK laget fundamenter
Soverom på på et framspring med full utsikt over Trollfjorden, og et Bell 214
Trollfjordhytta.
helikopter med tre tonns løftekraft ble bestilt. Anleggsbrakka
skulle veie knapt tre tonn. Det gjorde den ikke! Slamringa fra det
to-bladers helikopteret hørtes ifølge ryktene helt inn i butikkene
120 på Stokmarknes da det forsøkte å løfte brakka. Vekta viste seg å
Trollfjordhytta
være godt og vel tre tonn!