Page 124 - På hyttetur i Vesterålen
P. 124





Slik ble Trollfjordhytta til









































Moelvenbrakka fra 1993 Rundt 1990 fikk Vesterålen Turlag et tilbud fra Hadsel kommu- 

ved Isvatnet var verken nale kraftverk (HKK) om å overta anleggsbrakka ved Isvatnet fra 
vakker eller hensiktsmessig. 
1950-tallet. Mangeårig sekretær i turlaget og tidligere everksjef i 
Sommeren 1994 fikk 
brakka saltak og tilbygg HKK, Rolv Larssen var en viktig bidragsyter til at dette tilbudet 

med ekstra soverom, lager ble en realitet. Alternativt kunne Vesterålen Turlag få ei ubrukt 

og toalett.
moelvenbrakke fra 1987 som stod lagret i Andvågan noen kilo- 
(Foto: Trond Løkke)
meter sør for Stokmarknes. Opprinnelig skulle denne flys på 

Trollfjordfjellet i forbindelse med renoveringa av høyspentlinja på 

slutten av 1980-tallet, men dit kom den aldri.

Hele saka ble liggende i bero inntil Vesterålen Turlag i 1992 tok 

initiativ til å følge opp tilbudet fra HKK. Gjennom en felles befa- 

ring av HKK og Vesterålen Turlag ble det klart at gammelhytta var 

i for dårlig stand til å kunne benyttes. Dels var den hardt angrepet 

av råte og mugg, og dels var den plassert slik at den forsvant under 

snøen om vinteren. Konklusjonen ble å takke ja til moelvenbrakka 

fra 1987, og få denne fløyet til fjells.

Sommeren 1992 ble det etter råd fra HKK laget fundamenter 

Soverom på på et framspring med full utsikt over Trollfjorden, og et Bell 214 

Trollfjordhytta.
helikopter med tre tonns løftekraft ble bestilt. Anleggsbrakka 

skulle veie knapt tre tonn. Det gjorde den ikke! Slamringa fra det 

to-bladers helikopteret hørtes ifølge ryktene helt inn i butikkene 

120 på Stokmarknes da det forsøkte å løfte brakka. Vekta viste seg å 
Trollfjordhytta
være godt og vel tre tonn!







   122   123   124   125   126